ورود | ثبت نام
ورود | ثبت نام

جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

مشخصات(ضروری)

خانم فرهمند

خانم صفری

خانم فرهمند

خانم فلاح

بسیاری از پروژه ها برای اینکه بتوانند نتیجه مطلوبی داشته باشند نیازمند مشاورانی با صلاحیت هستند. در این مطلب به بررسی قوانین مربوط به صلاحیت مشاوران در پروژه هایی می پردازیم که ۵۰ درصد از انجام کار مربوط به دولت است و یا پروژه در خارج از کشور انجام می شود و نیاز به تسهیلات دولتی است. در واقع به شما خواهیم گفت که آیین نامه صلاحیت مشاوران نیازمند چه پارامترهایی است. در این مطلب همچنین به بررسی برخی از فعالیت های مشاوران می پردازیم که در پروژه ها می توانند با شما همکاری داشته باشند و توسط دولت و بر اساس قانون به شما این امکان داده می شود تا از آنها استفاده نمایید. همچنین بیشتر به بررسی قوانینی می پردازیم که برای صلاحیت مشاور پروژه مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب برخی از اصطلاحات مورد استفاده می باشد که در ادامه شما را بیشتر با این اصطلاحات آشنا خواهیم نمود. در صورتی که برای انتخاب مشاور به مشکل خورده اید می توانید با کارشناسان حرفه ای مشاوره کنید و در این خصوص نقطه نظرات را بدانید.

مشاور کیست و انواع مشاور؟

در تعریف مشاور می توان گفت که شخصی حقیقی و یا حقوقی می باشد که توانسته است احراز صلاحیت شود. خدماتی که مشاور به شما ارائه می دهد را می توان خدمات مشاوره های مدیریتی، اقتصادی و فنی و مهندسی عنوان نمود. مشاوره مدیریتی یک پروژه باید بتواند در طرح ریزی و کنترل یک طرح کمک کند. همچنین از دیگر وظایف یک مشاور مدیریتی می توان به مواردی همچون خدمات مدیریت، طراحی و پیاده سازی نظام های کیفیت و خدمات مربوط به برنامه ریزی آموزشی و توسعه منابع انسانی اشاره نمود.

مشاور اقتصادی دارای وظایفی مانند مطالعات کاربردی، بنیادی و توسعه ای، خدمات مطالعات آماری و خدمات مربوط به مهندسی ارزش را داشته و در نهایت صلاحیت مشاوران فنی و مهندسی بر اساس کنترل مهندسی، نظارت و کنترل طرح و در نهایت خدمات مربوط به خدمات جنبی مهندسی ارائه می شود. در واقع تمامی این خدمات باید توسط سه گروه مشاورانی که در ادامه بیشتر به شما معرفی خواهیم کرد انجام داده شود. در ادامه بیشتر در مورد صلاحیت مشاوران خواهیم گفت و شما را با انواع روش های ارزیابی و استفاده از این مشاوران آشنا خواهیم نمود.

در مورد وظایف هر مشاوره بیشتر بدانید

همانطور که در بخش پیشین اشاره کردیم، هر مشاوره باید یک سری صلاحیت ها و تخصص هایی داشته باشد تا در صلاحیت مشاوران بتواند پیروز شود. از مهمترین وظایف مشاوره اقتصادی هر طرح می توان به طور کلی به بررسی مواردی اشاره نمود که در رد یا قبول شدن یک پروژه دارای تاثیر می باشند. همچنین این مشاور باید بتواند در بررسی امکان سنجی طرح از لحاظ توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی کارایی مناسبی داشته باشد تا بتوان از وی در یک پروژه به عنوان مشاور اقتصادی استفاده نمود.

مشاور فنی و مهندسی دارای وظایفی مانند کنترل کلی طرح داشته و باید با پروژه های مشابه طرح آشنایی کامل داشته باشد. در صورتی که می خواهید در بررسی صلاحیت مشاوران به مشکل برخورد نکنید بهتر است بدانید که وظایف مشاوره مدیریتی، برنامه ریزی و مدیریت پروژه، طراحی و پیاده سازی نظام های مربوط به کیفیت طرح و غیره دانش داشته باشد. در صورتی که می خواهید برای صلاحیت مشاور بیشتر اطلاعات داشته باشید به صورت کلی تمامی موارد مربوط به بررسی صلاحیت مشاور و سایر نکات را اعلام خواهیم کرد تا بتوانید بهترین مشاور را به صورت کلی ارزیابی کرده و در پروژه از آن استفاده نمایید.

سایر نکات مربوط به مشاوران

در بررسی صلاحیت مشاور باید دقت داشته باشید که به طور کلی روند بررسی و ارزیابی مشاور دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. ارزشیابی مشاور به مواردی گفته می شود که یک فرد مورد بررسی قرار می گیرد تا کار مشاوره به وی سپرده شود. در صورتی که در ادامه متن از کلمه سازمان یاد شد، اشاره به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور دارد. گواهینامه صلاحیت مشاور بر اساس آیین نامه صلاحیت مشاوران که در این پست به بررسی آن می پردازیم اعطا می شود.

تخصص و گروه تخصصی به دانش هایی گفته می شود که برای بررسی صلاحیت مشاوران مورد استفاده می باشد، پایه، عددی است که توان مشاور را تعیین می کند و ارزیابی می نماید. تعداد کار مجاز به تعداد پروژه های مجاز همزمان یک مشاور گفته می شود، حداکثر کار مناسب به میزان حداکثری حق الزحمه یک مشاور گفته می شود، سرگروه به کسی گفته می شود که مدیریت یک گروه مشاوره را بر عهده دارد. پایه نهایی به حداکثر میزان توانایی یک مشاور در یک طرح گفته می شود. مشارکت مدنی، مشارکتی است که بین دو یا چند شخص حقوقی انجام می شود. مشارکت ثبتی، ضریب تعدیل و احراز صلاحیت فنی است که در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد.

انواع مشاوران

در ادامه بحث بررسی صلاحیت مشاوران به بحث در مورد انواع مشاوران می پردازیم و شما را با انواع مشاورانی که می توانند در پروژه به شما کمک کنند آشنا خواهیم کرد. از میان انواع مشاوران می توان به مشاوران حقیقی، مشاوران حقوقی غیر دولتی، مشاوران حقوقی دولتی ماده ۴ و اشخاص حقوقی بخش عمومی اشاره نمود. استفاده از خدمات مشاوره باید بر اساس تشخیص صلاحیت مشاوران انجام داده شود تا پروژه جنبه قانونی به خود بگیرد.

همچنین در ادامه بیشتر در مورد انواع مشاوران صحبت خواهیم کرد و مشاورانی که می توانند به شما در یک پروژه کمک کنند را بیشتر به شما معرفی خواهیم نمود. شما می توانید از خدمات ارائه شده توسط این سری از مشاوران برای پیشبرد کارهای مربوط به پروژه استفاده نمایید. پروژه های مختلفی که در ابتدا اشاره کردیم باید چه شرایطی داشته باشند نیازمند مشاوران بوده و باید از مشاوران حرفه ای برای پیاده سازی پروژه استفاده نمود. بررسی صلاحیت مشاوران باید بر اساس قوانین آیین نامه صلاحیت مشاوران انجام داده شود تا پروژه به خوبی پیشبرد داشته باشد. در ادامه به توضیح هر یک از انواع مشاورانی که مختصر آنها را معرفی کردیم اقدام خواهیم کرد.

درباره انواع مشاوران بیشتر بدانید

در بخش قبل به اختصار هر یک از انواع مشاوران را به شما معرفی نمودیم که می توانید صلاحیت مشاوران را بررسی کرده و از آنها استفاده نمایید. مشاوران حقیقی، اشخاص ایرانی هستند که در زمینه مشاوره های تخصصی تحصیل کرده اند و می توان از آنها استفاده کرد. مشاوران حقوقی غیر دولتی به شرکت هایی گفته می شود که بیش از ۵۰ درصد آنها متعلق به بخش خصوصی می باشد. اشخاص حقوقی دولتی ماده ۴، به شرکت هایی گفته می شود که برای اجرای پروژه ها تاسیس شده اند، افراد حقوقی بخش عمومی به مشاورانی گفته می شود که برای اجرای فعالیت های فنی دارای مدرک هستند و کار آنها در شرکت های بخش عمومی قید شده باشد. علاوه بر این مشاورانی که برای صلاحیت مشاوره مورد بررسی می باشند، از دیگر کسانی که می توان به آنها برای استفاده در پروژه ها به عنوان مشاوره اشاره نمود می توان به نوع پنجم مشاوران، سایر شرکت های ایرانی و خارجی و یا مراکز علمی و پژوهشی می باشند که در انجام پروژه ها مورد استفاده هستند و می توان از آنها نیز استفاده نمود.

تشخیص صلاحیت مشاوران

در بخش تشخیص صلاحیت مشاوران قوانین بسیار زیادی وجود دارد که در انتخاب مشاوره پروژه نیمه دولتی از این دسته از افراد استفاده می شود. در این بخش و دو بخش آینده بیشتر در مورد تشخیص صلاحیت مشاوران صحبت خواهیم کرد که در یک پروژه می توان از آنها استفاده کرد. از مهمترین قوانینی که می توان برای تشخیص صلاحیت از آن استفاده کرد می توان به تبصره یک ماده پنجم اشاره کرد که در آن یک شرکت می تواند بر اساس نوع نیاز خود یک مشاور برای تمامی کارهای خود انتخاب کرده و از آن استفاده کند و این امر به شرطی امکان پذیر است که تمامی اعضا بتوانند موافقت خود را با انتخاب یک مشاور اعلام نمایند.

همچنین در تبصره شماره دو آمده است که هر مشاور می تواند بر اساس قوانین آیین نامه صلاحیت مشاوران ، برای خود دستیار انتخاب کند. این موضوع باید به اطلاع کارگروهی که در این خصوص تشکیل می شود برسد. در تبصره سه این آیین نامه برای ماده ۵ آمده است که پرداخت حق الزحمه کامل بر اساس مصوبات به غیر از انجام کارهای کارگاهی نیاز است و در صورت استفاده مشاور از دستیار خارجی، حق الزحمه وی باید بر روی حق الزحمه مشاور اصلی اضافه شود.

ادامه قوانین احراز صلاحیت مشاوران

در ادامه قوانینی که برای احراز صلاحیت مشاوران آورده شده است می توان به تبصره ۴ از ماده ۵ اشاره کرد که در آن حداکثر دستمزد به مشاور در طی ۲۴ ماه نباید بیشتر از ۳ برابر کل حق الزحمه ای باشد که در جدول تعیین دستمزد آورده شده است. در تبصره ۵ قوانین متوجه خواهیم شد که به ازای هر سه کار نظارت کارگاهی، یک ظرفیت از مشاور پر می شود و در تبصره ۶ آورده شده است که پایه مشاور ناظر کارگاهی حداکثر می تواند یک پایه کمتر از مشاور طراح باشد.

در ماده ششم از آیین نامه صلاحیت مشاوران که هر ساله توسط مدیریت برنامه ریزی هر استان تدوین شده و در اختیار شرکت ها قرار می گیرد این موضوعات مشخص می شود: فهرست کلی خدمات مشاوره، نام و مشخصات هر یک از مشاوران ذیصلاح که در موضوعات متفاوت می توانند کار کنند. پایه، تخصص، گروه و حداکثر میزان دستمزد برای هر یک از مشاوران تعیین شده و ابلاغ می شود. این فهرست باید در یکی از دفاتر رایانه ای در دسترس باشد و در صورت نیاز به آن ارجاع داده شود.

ماده ۷ و ۸ آیین نامه احراز صلاحیت مشاوران

در ماده ۷ اساسنامه تعیین می شود که ترکیب اعضا و وظایف افرادی که باید در کارگروه صلاحیت مورد استفاده باشند چیست. اعضای کارگروه به ترتیب: رئیس دفتر امور مشاوران که به عنوان رئیس گروه شناخته می شود، یک نفر کارشناس خبره به عنوان معاون سازمان، یک نفر کارشناس خبره به عنوان تشکل صنفی مربوط، نماینده دستگاه اجرایی ذیربط و نماینده دفتر از اعضای کارگروه تشخیص صلاحیت به شمار می روند.

همچنین مهمترین وظایف کارگروه احراز صلاحیت مشاوران می توان به تغییر در شرح خدماتی که یک مشاور ارائه می دهد، افزایش میزان دستمزد و همچنین تعداد کار مجاز می باشند. تصویب احراز صلاحیت مشاور و سایر وظایفی که بر اساس این آیین نامه به کارگروه احراز صلاحیت سپرده می شود را می توان از مهمترین وظایف اشاره نمود. در ماده ۸ آیین نامه صلاحیت مشاوران آورده شده است که گواهینامه مشاوران باید بر اساس نوع کارهایی که انجام داده اند و بر اساس پارامترهای مختلف در گروه های یک تا چهار دسته بندی می شوند. گروه های مشاوران به عنوان همکاری ثبتی شناخته می شوند و کارگروه احراز صلاحیت برای دسته ۵ بر اساس همکاری های موقت کار می کند.

ماده ۹ آیین نامه صلاحیت مشاوران

در ماده ۹ آیین نامه احراز صلاحیت مشاوران در مورد مهمترین شرایط احراز صلاحیت مشاوران صحبت شده است. از مهمترین بخش های این ماده می توان برای اشخاص ایرانی به تابعیت ایران، داشتن مدارک دانشگاهی در زمینه مشاوره، در دوران ممنوعیت یا محکومیتی نباشد که بر کار مشاوره تاثیرگذار واقع شود و تعهد به اینکه در هیچ یک از شرکت هایی که در حال انجام مشاوره می باشد، کار امتیازآوری انجام ندهد. در ادامه آورده شده است که برای احراز صلاحیت نوع دوم، سوم و چهارم آورده شده است که موضوع مشاوره در اساسنامه شرکت آورده شده باشد، شرکت تعهد داده باشد که در این زمینه از امتیازات یک شخص خاص استفاده نشده باشد، اشتغال به کار تمامی افراد فنی الزام آور است و در نهایت برای حداقل شرایط تشخیص صلاحیت برای افراد خارجی، تحصیلات آنها تا لیسانس و تجربه بین المللی مربوط می باشد. حداقل شرایط برای یک گروه همکاری، وجود تخصص در زمینه مربوط به مشاوره و پس از انعقاد قرارداد می تواند از گروه بر اساس مفاد قرارداد ثبتی اشاره نمود. تمامی موارد بند ۹ در زمینه شرایط احراز صلاحیت افراد می باشد.

ماده ۱۰ تا ۱۴ آیین نامه صلاحیت مشاوران

در مواد ۱۰ تا ۱۴ آیین نامه صلاحیت مشاوران در مورد عوامل موثر در زمینه استفاده از مشاوران، امتیاز کل مشاوران و گروه های مشاوره ای که مورد استفاده می باشند، در مورد تشخیص صلاحیت و تمامی مواردی که در زمینه احراز صلاحیت مورد استفاده می باشد. در کل می توان گفت که تمامی موارد تکمیلی در زمینه احراز صلاحیت و استفاده از مشاوران در بندهای ۱۰ تا ۱۴ آورده شده است و می توانید از گروه های حرفه ای برای انتخاب مشاوران خود در هر زمینه استفاده نمایید. در ادامه به بررسی سایر موارد خواهیم پرداخت.

مقررات عمومی آیین نامه صلاحیت مشاوران

در آخرین بخش از آیین نامه استفاده از مشاوران ذیصلاح آورده شده است که مقررات عمومی برای احراز صلاحیت مشاوران چیست و عموما باید چه مقرراتی را در نظر داشت. در ماده ۱۵ اساسنامه آورده شده است که سازمان باید عملکرد کلی یک گروه را مورد بررسی و ارزشیابی قرار دهد. همچنین در ماده ۱۶ آورده شده است که سازمان موظف است که بر اساس ارزشیابی های انجام داده شده از مشاوران برتر هر دو سال یک بار تقدیر به عمل آورد. در ماده ۱۷ آورده شده است که سازمان باید تا حداکثر ۶ ماه پس از شروع کار، مقررات عمومی را تدوین و ابلاغ نماید.

ماده ۱۸ تا ۲۱ مقررات عمومی

در آخرین بخشی که در مورد این اساسنامه و احراز صلاحیت مشاوران صحبت خواهیم کرد آورده شده است که ماده ۱۸ در مورد الزام مشاوران به رعایت بندهای مقرر شده در بند ۱۷ می باشند. همچنین در بند ۱۹ در مورد انتخاب سازمان به عنوان مرجع ذیصلاح واحد های طرح و ساخت غیر صنعتی می باشد. در ماده ۲۰ در مورد مراجعی صحبت کرده است که برای کار باید آنها را رعایت کرد و در نهایت ماده ۲۱ در مورد مدت زمان یک ساله مشاوران احراز صلاحیت شده در مورد سازگاری با مفاد قرارداد و آیین نامه اجرایی می باشد.

کلام آخر

در این پست بیشتر در مورد قرارداد نامه ها و روش هایی گفته شده که پروژه های نیمه دولتی باید برای مشاوران خود در نظر داشته باشند. صلاحیت مشاوران باید توسط مراجعی که در این پست معرفی شدند مورد بررسی کامل قرار گیرد. صلاحیت مشاوران پروژه توسط آیین نامه صلاحیت مشاوران تعیین شده و شما می توانید بر این اساس اقدام به انتخاب یک مشاور برای پروژه خود نمایید. همچنین در زمینه انواع مشاورانی که می توانند به شما در یک پروژه کمک کنند صحبت کردیم.

نظر خود را بگذار


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *