ورود | ثبت نام
ورود | ثبت نام

جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

مشخصات(ضروری)

خانم فرهمند

خانم صفری

خانم فرهمند

خانم فلاح

برای انتخاب نام شرکت، یک سری اصول و قوانین خاصی وجود دارد که حتما باید رعایت شوند. انتخاب نام شرکت، برای به رسمیت شناختن و معرفی شرکت در بین شرکت های موجود لازم است و هر شرکتی که تازه تاسیس می شود، باید نامی مناسب را برای خود انتخاب نماید. در این مقاله به بررسی قوانین ثبت شرکت و شرایط لازم برای انتخاب کردن نام شرکت پرداخته ایم. در همین راستا در این مقاله به بررسی قوانین انتخاب نام شرکت پرداخته شده است.

انتخاب نام شرکت، چه اهمیتی دارد؟

از آن جایی که هر شرکتی با استفاده از نام خود می تواند در زمینه برندینگ و مارکتینگ موفقیت داشته باشد، بنابراین داشتن نامی مناسب برای شرکتی الزامی و واجب است. به دلیل اهمیت این موضوع، هرکس  باید در انتخاب نام شرکت خود،  وقت و حوصله زیادی صرف کند، به گونه ای که بعد از مدتی از نام انتخاب شده پشیمان نشود و اقدام به تغییر آن نکند. قوانین انتخاب نام شرکت، از اصولی پیروی می کند که هر فردی برای تعیین نام شرکت خود باید آنها را رعایت کند.

قوانین انتخاب نام شرکت برای ثبت شرکت

قبل از ثبت هر شرکتی باید در ابتدا یک نام مناسب برای آن انتخاب شود. هرگونه ایده برای اسم شرکت، مستلزم رعایت برخی از اصول می باشد. به طور کلی اصول انتخاب نام شرکت شامل موارد زیر است:

اول از همه نامی که انتخاب می شود، باید حتما ریشه فارسی داشته باشد و نام انتخاب شده حتما از میان نام های زبان فارسی انتخاب شده باشد. انتخاب نام لاتین برای نام شرکت، جایز نیست. نامی که انتخاب می شود، باید با اصول و شئونات انقلاب اسلامی در تناسب کامل باشد. در انتخاب نام، حتما دقت شود که نام انتخاب شده تکراری نباشد و برای اطمینان از این موضوع یک سری سایت هایی وجود دارد که نام تمامی شرکت ها در آن ثبت شده است و با مراجعه به آن می توان نام انتخاب شده را در آن جستجو کرد، اگر این نام در بین لیست نام ها وجود نداشته باشد، می توان از آن در جهت ثبت شرکت استفاده کرد. نکته دیگر در قوانین انتخاب نام شرکت، این است که نام انتخاب شده حتما خاص باشد و در صورت وجود اعداد، آنها باید به صورت حروفی درج شوند.

رعایت این نکته که، اسم ها شامل عناوین ایثارگران و جانبازان انقلاب اسلامی نباشند، ضروری است. چرا که این نام توسط سازمان«بنیاد شهید و امور ایثارگران» نظارت می شود.

برای رعایت قوانین انتخاب نام شرکت، نباید از اسامی شاعران، دانشمندان و حتی کاشفانی که در حال حاضر و در این دوره زندگی می کنند، استفاده شود. همچنین در انتخاب نام شرکت باید دقت شود که از حرف های اول چندین کلمه، به عنوان مخفف یک کلمه استفاده نشود. همچنین نباید از حروف اول بعضی از کلمات، مانند: ام دی اف در نام شرکت استفاده شود. علاوه بر این برخی از کلماتی وجود دارند که نباید به عناوین شرکت ها اضافه شوند، مانند: ملی، ملت، ایران، نظام، پتروشیمی، بانک، جهاد، آژانس، ایثارگران، مردن، میهن، جوانان و کلماتی از این دست که مشخص شده اند.

آموزش و راهنمایی شرایط انتخاب نام شرکت

برای انتخاب نامی درست، در جهت به ثبت رساندن شرکت، توجه به موارد زیر الزامی است:

  • هر فردی که خواهان انتخاب نامی برای شرکت خود به منظور ثبت رساندن آن است باید کلیه قوانین مربوط را سپری کرده و مجوز های لازم را کسب نکند.
  • شخصی که متقاضی انتخاب نام است، باید از بین یکی از سهامداران، موسسین و یا وکیل دادگستری انتخاب شده باشد.
  • نامی که برای به ثبت رساندن انتخاب می شود، نباید از بین نام های تکراری انتخاب شده باشد.
  • در تعیین نام شرکت نباید از کلمات بیگانه و خارجی استفاده شود و حتماً باید معادل های فارسی آنها برای تعیین نام، تعیین شوند.
  • اسم هایی که بر خلاف قوانین دینی و مذهبی باشند، مورد قبول واقع نخواهند شد.
  • برای نام های شرکت، می توان از گویش های محلی استفاده کرد. البته در صورتی که این گویش ها، دارای تاییدیه از کتاب های فرهنگی باشند. علاوه بر این می توان از فرمانداری، بخشداری و شورای شهر هم تاییدیه لازم را دریافت کرد.
  • اگر نام انتخاب شده با حیطه کاری شرکت تناسب داشته باشد، می تواند عامل مهمی برای موفقیت و شهرت شرکت باشد.
  • نام هایی را که برای شرکتی خاص تایید شده باشند، حتی با وجود داشتن سند رسمی، نمی توان به دیگر شرکت ها منتقل کرد.
  • برای تعیین نام موسسه های زیارتی و خیریه و همچنین موسسه های فرهنگی می توان از نام های ائمه اطهار و همچنین بقعه های متبرکه استفاده کرد، ولی لازم است که مجوز های لازم قبل از آن دریافت شده باشد.
  • اگر نام انتخاب شده قابلیت گنجانده شدن در آرم و لوگو شرکت را داشته باشد، بهتر می تواند از اذهان عمومی به خاطر سپرده شود.
  • راحتی تلفظ نام شرکت، نیز اهمیت بسیار زیادی در حوزه برند شدن نام شرکت دارد به طوری که هرچقدر تلفظ آن راحت تر و ساده تر باشد، بهتر است.

نظر خود را بگذار


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *