ورود | ثبت نام
ورود | ثبت نام

جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

مشخصات(ضروری)

خانم فرهمند

خانم صفری

خانم فرهمند

خانم فلاح

طرح صنعتی به طور کلی همه وسایل را شامل می شود که نیاز به ثبت دارد. ثبت طرح صنعتی شامل تمامی ابزار و وسایل صنعتی می باشد. تجهیزات پزشکی، ابزارهای فنی و انواع جواهرات از جمله وسایل مشمول ثبت طرح صنعتی هستند. تمدید ثبت طرح صنعتی از شرایط خاصی برخوردار است، برای تمدید ثبت طرح صنعتی باید ۶ ماه قبل از اتمام اعتبار ۵ ساله اقدام شود و مدارک لازم ارائه گردد.حال لازم است در مورد حقوق و مراحل ثبت طرح صنعتی و تمدید آن اطلاعاتی کسب کنید که می توانید برای این امر در ادامه با ما همراه باشید و اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید.

ثبت طرح صنعتی

بر اساس ماده ۲۱، طرح جدید صنعتی به طرحی گفته می شود که انتشار یا استفاده کردن از آن قبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه یا تاریخ تقدم آن برای ثبت در جایی منتشر نشده باشد.

دقت داشته باشید به طور کلی تمامی وسایل اعم از تجهیزات پزشکی، ابزار آلات فنی، جواهرات، وسایل خانگی، ساعت ها، ماشین ها و وسایل الکتریکی، کالاهای تفریحی و هر وسیله دیگری طرح صنعتی گفته شده و به طور کلی می توان گفت مهمترین ویژگی های این طرح ها شامل ویژگی های سه بعدی آن که شکل کالا می باشد، ویژگی های دو بعدی آن که شامل تزئینات و رنگ به کار رفته در کالا است و ترکیب ویژگی های سه بعدی و دو بعدی می باشد که با این وجود می‌ توان به راحتی طرح های صنعتی را شناسایی کرد.

حال دقت داشته باشید در هنگام ثبت طرح صنعتی نیاز است که طبق قوانین مالک دارای حق انحصاری جلوگیری از نسخه برداری غیر مجاز توسط شخص ثالث گردد و حقوق شخص ثالث مربوطه را رعایت کند. با این حال لازم است بدانید اشخاص ثالث بنا به این قوانین نمی توانند محصولی که طرح در آن استفاده شده است و به ثبت رسیده است را تولید، عرضه، صادرات و یا وارد کنند و فروش آن نیز توسط این افراد ممنوع می باشد. البته لازم است بدانید قانون و شیوه عملکرد هر کشور در تعیین حوزه اصلی حمایت از طرح های ثبت شده دخیل است به طوری که طبق ماده ۲۸ قانون حمایت از اختراعات طرح های صنعتی و نام های تجاری که در سال ۱۳۸۶ جمهوری اسلامی ایران مصوب شده است تعیین شده که طبق آن بهره برداری از هر طرح صنعتی ثبت شده در ایران به شرط موافقت مالکان برای دیگر اشخاص مشکلی ندارد و همچنین ساخت، فروش و وارد کردن وسایلی که دارای طرح صنعتی جزو بهره برداری از یک طرح صنعتی ثبت شده می باشد. از طرفی لازم است بدانید اگر شخصی اعمال انجام شده در بالا را انجام ندهد، مالک طرح صنعتی می‌تواند از دادگاه اقامه دعوی کند.

تمدید ثبت طرح صنعتی چگونه انجام می شود؟

طرح صنعتی از زمانی که اظهارنامه تسلیم می شود برای ۵ سال اعتبار دارد، بر اساس ماده ۲۸ این مدت زمان برای دو دوره پنج ساله با پرداخت هزینه قابل تمدید است. برای درخواست تمدید ثبت طرح صنعتی ۶ ماه قبل از اینکه مدت اعتبار ۵ سال تمام شود اقدام می شود. در صورتی که در زمان مقرر به منظور تمدید طرح اقدامی انجام نشود، پس از اینکه اعتبار ثبت طرح صنعتی به اتمام رسید، با پرداخت جریمه می توان طرح صنعتی را تمدید کرد. در صورتی که اقدامی انجام نشود طرح صنعتی منقضی خواهد شد. برای تمدید طرح صنعتی شخص مالک باید در ۲ نسخه درخواست خود را بدهد، پس از اینکه درخواست امضا شد، تصویر نمونه طرح پاراف شد و هزینه پرداخت شد به منظور تمدید به مرجع مورد نظر داده می شود. مرجع رسیدگی کننده مدارک مربوطه را دریافت می کند و آن را در دفتر وارد می کند.

درخواست تمدید طرح صنعتی چه اطلاعاتی را شامل می شود؟

  • مشخصات کامل و آخرین نشانی مالک طرح صنعتی که به ثبت رسیده است و یا نماینده وی لازم است
  • رسید پرداخت هزینه برای تمدید ارائه شود
  • مدارکی تایید کننده هویت متقاضی ارائه شود
  • طبقه یا طبقات کالاهایی که شامل طرح صنعتی است ارائه گردد
  • شماره و تاریخ اظهارنامه ثبت شده و طرح صنعتی مورد تقاضا تحویل داده شود
  • حداقل ۶ نمونه از طرح ارائه گردد
  • در صورتی که نماینده درخواست تمدید را می دهد مدارک قانونی وی ارائه شود

در هر زمانی که نشانی، اسم، تابعیت و اطلاعات درج شده مالک تغییر داده شود ضروری است که این اطلاعات به مرجع ثبت اعلام شود و مدارک لازم ارائه گردد.

نظر خود را بگذار


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *